EAN

Dünyada 100’e yakın barkod mevcuttur. Aşağıda EAN barkodlarının temelleri hakkında kısa bir bilgi yer almaktadır.

Barkodlar hakkında öğrenmeniz gereken her şey bu kılavuzda!


Bu kılavuz EAN, KOD39 VE KOD128 gibi 1D kodlarının yapısının ve standartlarının anlaşılması için kolay bir anlatım sunar.

EAN Kodu ve POS Sistemi

EAN Kodu

EAN kodu, günümüzde mağazalarda en çok ticarileştirilen ürünlerin üzerine işaretlenmiş ve standartlaştırılmış bir barkoddur.
EAN, marketler aracılığıyla yaygınlaşan POS sisteminde kullanılmaktadır.
EAN, dünya çapında evrensel bir kod olduğundan ABD ve Kanada’nın UPC’si ve Japonya’nın JAN’ı ile uyumludur.

EAN=European Article Number (Avrupa ürün numarası)
UPC=Universal Product Code (Evrensel ürün kodu)
JAN=Japan Article Number (Japonya ürün numarası)

Bu, Japon (A) OO Şirketinin (B) yumuşatıcı şampuanıdır (C). Bu kod dünyanın her yerinde aynıdır

POS Sistemi

POS sistemi, süpermarketlerde ve marketlerde alınacak ürünlerin EAN kodunu okutarak ticari ürünlerin satışını, stoğunu ve satın alınmasını yönetmek için kullanılan bir sistemdir. Ayrıca, sistem tüketici eğilimlerinin kesin verilerini ortaya koyduğundan, yönetim stratejilerini belirlemede de katkı sağlar.

A: Bu ürün satış için kullanılan 280YEN’dir.     B: Stokta sadece 10 adet kalmıştır. 50 adet satın almayı deneyin.
C: İyi satışlar bu üründen memnun kalmışlardır.
 

(1) Satış yönetimi     (2) Stoklama ve satın alma yönetimi    (3) Tüketici eğilimlerini anlama

(1) Satış yönetimi

Barkod kullanımı kasada çalışmayı herkes için kolaylaştırır. Müşterileri uzun süre bekletmemek adına, sistem kasa işlemlerinde zorlanan çalışanları destekler. Örneğin, günlük satış tutarının sayımı anında yapılabilir.

(2) Stoklama ve satın alma yönetimi

Sistem gerçek zamanlı olarak, “Ürünü kim satın alıyor?”, “Ürün ne zaman satın alındı?” ve “Hangi ürün satın alındı?” gibi soruların cevabını verebildiği için talep edilen ürünün istenilen zamanda satın alınmasını mümkün kılar. Marketler (bakkallar) gibi sınırlı alana sahip olan mağazaların yeterli miktarda stok saklamaları zor olduğundan, satılması olası ürünleri satılabilir miktarlarda almaları onlar için çok önemlidir. Paketlenmiş hazır yemekler gibi son kullanma tarihi olan gıdaları uzun süre stoklamalarına izin verilmez. Dolayısıyla POS sistemi, talep edilen zamanda, gerekli miktarda satın alma düzenlemesinin yapılmasına izin verir.

(3) Tüketici eğilimlerini anlama

En çok satılan ürün nedir?

Hedef kitlesini kimler oluşturur?

En az satılan ürün hangisidir?

Ne tür bir kampanya başarılı bir satışa olanak verir?

Yukarıdaki soruların cevapları gibi yönetim stratejilerini belirleyebilmek için herhangi bir bilgi gerçek zamanlı olarak toplanabilir.

EAN Veri Yapısı

Veri Yapısı

EAN aşağıdaki gibi bir veri bileşimine sahiptir.

Standart tip [13 digits]
A: Ülke kodu [2 digits]     B: Üretici kodu [5 digits]     C: Ürün parça kodu [5 digits]      D: Kontrol hanesi

(1) Ülke kodu

Ülke ismini temsil eder.

(2) Üretici kodu

Asıl satıcının adını temsil eder. Üretici kodunu edinebilmek için her ülke kendi kod merkezinde kayıt için uygular. EAN kodu yalnızca üretici kodu edinildikten sonra kullanılabilir.

(3) Ürün parça kodu

Ürünü tanımlar. Ürün parça kodunu edinen üretici kendi ayarlamalarını yapabilir. Aynı üreticinin farklı ürünü farklı ürün parça koduna sahiptir.

Barcode for Kokuyo’s staple
Barcode for Kokuyo’s B5 notebook
A: Üretici kodu     B: Ürün parça kodu

Ülke kodu listesi

Üye ülkelerin sayısı 94’tür (92 kod merkezi) (Not 1)

Ülke Kodu Ülke İsmi
0~9 Amerika/Kanada (Not 2
20~29 Perakendeciler için mağaza içi işaretleme (Not 3)
30~37 Fransa
380 Bulgaristan
383 Slovenya
385 Hırvatistan
387 Bosna – Hersek
400~440 Almanya
45 + 49 Japonya
460~469 Rusya ve diğerleri
471 Tayvan
474 Estonya
475 Letonya
476 Azerbaidjan (Note 4)
477 Litvanya
478 Özbekistan
479 Sri Lanka
480 Filipinler
481 Belarus
482 Ukrayna
484 Moldova
485 Ermenistan
486 Gürcistan
487 Kazakistan
489 Hong Kong
50 İngiltere
520 Yunanistan
528 Lübnan
529 Kıbrıs
531 Makedonya
535 Malta
539 Irlanda
54 Belçika, Lüksemburg
560 Portekiz
569 İzlanda
57 Danimarka
590 Polonya
594 Romanya
599 Macaristan
600~601 Güney Afrika Cumhuriyeti
609 Morityus
611 Fas
613 Cezayir
619 Tunus
621 Suriye
622 Mısır
625 Ürdün
626 Iran
628 Suudi Arabistan (Note 4)
64 Finlandiya
690~693  
70  
729  
73  
740  
741  
742  
743  
744  
745  
746  
750  
759  
76  
770  
773  
775  
777  
779  
780  
784  
786  
789  
80~83  
84  
850  
858  
859  
860  
867  
868 Türkiye
869 Türkiye
87  
880  
885  
888  
890  
893  
899  
90~91  
93  
94  
955  
977  
978~979  
980  
981~982  
99  
N/A (Note 5)  

(Not 1) EAN üyesi ülkelere ABD ve Kanada dahil değildir.  ABD ve Kanada için ülke kodları 2005’te 00’dan 13’e değiştirilmiştir.
(Not 2) ABD’nİn ve Kanada’nın birleşik ürün kodu UPC, 1973’te belirlenmiştir. Diğer 94 ülke (92 organizasyon) Uluslararası EAN Topluluğunun üye ülkeleridir. ABD ve Kanada’nın ülke kodları 200’te 00’dan 13’e değiştirilmiştir.

(Not 3) Her ülkenin kendi kod merkezi kendi kullanım şekillerini belirler. Ana olarak perakendecilerin mağaza içi işaretlemelerinde kullanılır.

 

(Not 4) 1999’da yeni üye ülke.

 

(Not 5) 1999’da yeni üye ülke. (Belirlenen ülke kodu)

EAN üretici kodu 7 haneli olarak değiştirilmiştir.

Üretici kodu, artan üretici kodu başvurularının karşılanabilmesi için Ocak 2001’den itibaren yeni kayıt için geçerli olan 7 haneli (ülke kodu dahil 9 haneli) olarak değiştirilmiştir.

Halihazırda 5 haneli üretici kodu almış olan şirketler, 5 haneli geleneksel üretici kodları oldukları gibi kullanılabilir. Diğer bir deyişle, kodlama sisteminde herhangi bir değişiklik talep edilmez.

Toplam hane sayısı değişmeden kalır. (13 digits)

5 ve 7 haneli üretici kodları Ocak 2001’den beri aynı şekilde kullanılır. Ancak, aşağıdaki numaralar atanacağından aynı numaraya sahip EAN kodu hiçbir zaman görünmeyecektir. (Aşağıdaki tablo yalnızca Japonya’da geçerlidir.)

5 haneli üretici kodu 4900000~4999999
4500000~4599999
7 haneli üretici kodu 456000000~459999999

Kaynak İşaretleme ve Mağaza İçi İşaretleme

Kaynak işaretleme

Kaynak işaretleme, üretim ve paketleme süreçlerinde üreticilerin ve satıcıların EAN kodlarını ürün ambalajlarının veya kutularının üstüne bastırmaları anlamına gelir. Marketlerdeki çoğu yiyecek ve günlük ihtiyaç, kaynak işaretli EAN kodlarına sahiptir. Daha önce de bahsettiğimiz gibi, ürüne kaynak işaretlemesi eklemek için ürün parça kodu kaydı gereklidir

B5 notebook MADE IN JAPAN
A: Kaynak işaretli barkodda “49” veya “45” bulunur.

Mağaza içi işaretleme (markalama)

Taze gıdalar (sebzeler, etler vb.) her bir süpermarketin özel olarak düzenlendiği etiketleri taşır. Çünkü fiyat her bir ürünün kendi ağırlığına bağlıdır. Dolayısıyla, bu uygulama tek tek bireysel mağazalarda geçerli olduğundan mağaza içi işaretleme (markalama) olarak adlandırılır. Mağaza içi işaretlemeye bağlı olan ürünler (örneğin; sebzeler) yalnızca söz konusu markette satılır ve ürün kodu talep edilmez. Bu nedenle, herhangi bir veri bileşimi mağazanın kullanımına yöneliktir. Ayrıca, fiyat barkoda da eklenebilir. Ancak, EAN ülke kodunu karşılayan ilk iki basamak için, herhangi bir karışıklığa yol açmamak adına 20’den 29’a kadar kullanılmasına karar verilmiştir.

A:Market içi işaretlenen barkot 20’den 29’a kadarki sayıları kabul eder. Ücret barkoda da eklenebilir.

Diğer Sektörlerdeki Uygulamalar

Kitaplar ve dergiler için kullanılan kaynak işaretli barkodlar, EAN barkod sistemine sahip olsa da tek tek sektörlerin taleplerini karşılayabilmek adına kendi veri bileşimlerine de sahiptir. Fiyatlar dahil bilgiler barkodda yer almaktadır.

EAN kitap kodu

Kitapları sınıflandırabilmek adına her birinde ISBN (International Standard Book Number – Uluslararası Standart Kitap Numarası) bulunur.

A: Ülke kod  B: Yayıncı/yayınevi kodu C: Kitap kodu D: Kontrol basamağı

Barkod sınıflandırma kodu ile oluşturulurken (satılık konuya göre sınıflandırılmış, yayın kaynağı, içerik) fiyat kodu ISBN ile birleştirilir (vergisiz).

A: ISBN’yi tanımlamak için (978)    B: ISBN    C: Sınıflandırma ve fiyat kodunu belirtmek için (192)
D: Sınıflandırma kodu    E: Fiyat kodu

Fiyat kodu

EAN Bileşimi/Kompozisyonu (Detaylar)

EAN kodları aşağıdaki bileşenleri içerir:

Standart tip
A: Sol koruma çubuğu    B: Sol karakter verisi (6 digits)
C: Merkez çubuğu    D: Sağ karakter verisi (5 digits)
E: Kontrol basamağı   F: Sağ koruma çubuğu
Kısa tip
A: Sol koruma çubuğu    B: Sol karakter verisi (4 digits)
C: : Merkez çubuğu   D: Sağ karakter verisi (3 digits)
E: Kontrol basamağı.  F: Sağ koruma çubuğu

Barkodun ortasında merkez çubuğu, sağında ve solunda ise koruma (güvenlik) çubukları olduğunda EAN, başlatma/durdurma karakterleri kullanmaz.

Diğer sayılar sırayla düzenlenir.

Yukarıdaki barkod düzenlemesinde görülebileceği gibi, kontrol basamağı dahil standart tip yalnızca 12 haneye sahiptir. Ancak, normalde 13 basamak verisini temsil eder. Bu bölüm için buraya bakınız.

EAN Karakter Bileşimi

EAN aşağıdaki karakterlerden oluşur. Merkez çubuğunun sağ ve sol taraflarında sayıları temsil edebilmek için farklı çubuk şablonları kullanılır. Orta çubuğun sol tarafındaki çubuk modelleri “tek eşlik” ve “çift eşlik” içerir.

Karakter Sol tek eşitliği Sol çift eşitliği Sağ çift eşitliği
Çubuk modeli Çubuk modeli Çubuk modeli
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Sol koruma çubuğu
Orta çubuk, merkez çubuk
Sağ koruma çubuğu

Standart tipin en soldaki karakteri (ilk basamak) için, orta çubuğun sol tarafındaki 6 karakterin tek ve çift eşitliklerin herhangi bir kombinasyonu ile belirlenir.

Kombinasyonlar aşağıdaki gibidir:

O…Tek eşitlik, E…Çift eşitli

İlk Karakter T ve Ç Kombinasyonları
0 OOOOOO
1 OOEOEE
2 OOEEOE
3 OOEEEO
4 OEOOEE
5 OEEOOE
6 OEEEOO
7 OEOEOE
8 OEOEEO
9 OEEOEO

Kısa tipte (8 basamak), orta çubuğun sol tarafındaki tüm karakterler (4 basamak) tek paritelerle temsil edilir.

Standart Boyut ve Büyütme

EAN, barkod boyutunun özelliklerini aşağıdaki gibi tanımlar:

• Standart barkodun dar çubuk genişliği 0,33 mm’dir.

Standart barkod, 0,8’den 2,0’a kadar büyütme oranı aralığında büyütülebilir veya küçültülebilir. (Dar çubuk genişliği aralığı 0,26 ile 0,66 mm arasında kabul edilir.)

Aşağıdaki tablo, her tipten büyütme için barkod boyutlarını gösterir. (Standart tip [13 haneli] barkod için)

Büyütme 0.8 1.0 1.2 2.0
Dar çubuk genişliği 0.264mm 0.33mm 0.396mm 0.66mm
Barkod uzunluğu 29.83mm 37.29mm 44.75mm 74.58mm
Barkod yüksekliği 18.29mm 22.86mm 27.43mm 45.72mm
A: Çubuk kod uzunluğu    B: Çubuk kod yüksekliği

EAN Çubuğu (Bar) Bileşiminin Özellikleri

EAN barkod bileşimi aşağıdaki özelliklere sahiptir:

• EAN kodu 4 farklı çubuk genişliği kullanır ve iyi bir baskı kalitesi gerektirir. FA ve nokta vuruşlu yazıcılar için mürekkep püskürtmeli yazıcılar gibi baskı kalitesi düşük yazıcılar kullanılırsa, barkod okuyucu dengesiz okumalar yapar.

• Basamak sayısı sabittir ve kullanıcıların kendi tercihlerine göre kendi veri bileşimlerini oluşturmalarına olanak vermez.

UPC

UPC nedir?

UPC, ABD ve Kanada’da kullanılan birleşik bir ürün kodudur. Avrupa’nın EAN ve Japonya’nın JAN kodu UPC temellidir. UPC, esas olarak UPC-A ve UPC-E kullanır. UPC-A’nın 12 hanesi varken UPC-E’nin 8 hanesi vardır.

UPC-A
UPC-E

ABD ve Kanada’ya ihraç edilen ürünler için pek çok üretici kodu vardır. Bu nedenle, UPC üretici kodunu ve kaynak işaretlemesini edinmek gerekir.

UPC-A'nın Sayı Sistemi Karakteri ve Veri Bileşimi

UPC-A yalnızca ABD’de ve Kanada’da kullanılır ve ülke kodu yoktur. Onun yerine, bilgilerin içeriğini sayı sistemi karakteri olarak adlandırılan ilk basamak tanımlar.

Aşağıda, Sayı Sistemi (SS) değerlerine göre tipik veri bileşiminin bir özeti yer almaktadır:

SS Uygulamalar Veri Kompozisyonu/Bileşimi
0,6,7 Kaynak işaretlemesi için

(EAN ile aynı sistem)

(19 Mart 2000’e kadar)

A: SS / B: Üretici kodu / C: Ürün parça kodu / D: C/D

1,8,9 Kaynak işaretlemesi için

(EAN ile aynı sistem)

(20 Mart 2000’den itibaren)

A: SS / B: Üretici kodu / C: Ürün parça kodu / D: C/D

2 Kaynak işaretlemesi için

(Tartım ürünleri)

A: SS / B: Üretici kodu / C: Fiyat C/D / D: Fiyat / E: C/D
5 Kuponlar için A: SS / B: Üretici kodu / C: Aile kodu / D: Kupon fiyatı / E: C/D

* C/D = Kontrol Basamağı

20 Mart 2000’den sonra uygulanan üretici kodları, EAN için olduğu gibi 7 haneli olarak değiştirilmiştir.

Barkod Okuyucular

<

Barkodun Temelleri
Barkod Tipleri (EAN, CODE 39, ITF, CODABAR, CODE 128)

Barkodun Temelleri
ITF ve Standart Dağıtım Kodu

>

Webinar: Yapay Zeka ile Desteklenen, Poke-Yoke Uygulamaları İzleme Formu

Robotik Webinar

Webinar: Robotik sistemlerde kamera desteği ile nasıl fark yaratırız?

Webinar: Robotlarla üretim verimliliğinizi ve esnekliğinizi nasıl artırırsınız?

Webinar: Sensörler gelişen performanslarıyla büyülüyor