Otomotiv Sektörü
Otomotiv Sektörü için Hayati Öneme Sahip Olan İzlenebilirlikle İlgili Yasalar ve Düzenlemeler
Bu bölümde, yalnızca tamamlanmış otomobil ve motosiklet üreticilerinin değil, aynı zamanda motor ve şanzıman montaj üreticilerinin, piston, krank mili, navigasyon sistemleri, lastikler ve diğer çevresel ekipman tedarikçileriyle parça tedarikçileri tarafından, yani otomotiv sektöründekilerin bilmesi gereken izlenebilirlik ile ilgili yasa ve yönetmelikleri açıklamaktadır.
Otomobil veya motosiklet üreten ve satan üreticiler, taşeronlarından (tedarikçilerinden) çeşitli parça malzemeleri alırlar. Dolayısıyla bu tür üreticiler, tedarikçilerin kalite yönetim sistemlerini denetlemekten sorumludur. Onlarca tedarikçiye sahip olmaları nedeniyle ise birleşik değerlendirme kriterleri oluşturmaları gerek.
ISO/TS 16949, bu ihtiyacı karşılayabilmek amacıyla belirlenmiş uluslararası bir standarttır. Diğer bir deyişle, tamamlanmış durumda olan otomobil ve motosiklet üreticilerinin kalite, teslimat süresi ve diğer gereksinimleri karşılamak için tedarikçilerine uyguladıkları kalite yönetim standardını belirtir. ISO 9001’e dayanan Avrupa ve ABD standartlarına referansla küresel standartların teknik bir özelliğidir.
Elektrikli/Elektronik Sistemler için Fonksiyonel Güvenlik Standardı: ISO 26262
Modern otomobiller, elektronik kontrol ünitesi (ECU), sensörler ve aktüatörler (motorlar) dahil olmak üzere birçok elektrikli/elektronik cihazla donatılmıştır. ISO 26262, genellikle endüstriyel ekipmanlar ve ürünler için uygulanan bir standart olan IEC 61508’den türetilen otomobillerin fonksiyonel güvenliğiyle ilgili olarak belirlenmiş uluslararası bir standarttır.
ISO 26262, taleplerin tanımlanmasından geliştirme, üretim, bakım, işletme ve satışa kadar tüm yaşam döngüsünü kapsaması ile bilinir. Sonuç olarak, tüm tedarik zincirinde fonksiyonel güvenlik yönetimi gerektirdiğinden izlenebilirlik işlemiyle yakın bir ilişkisi vardır. Gelecekte hibrit ve elektrikli araçların yaygınlaşmasıyla birlikte, araçlara takılan elektrikli/elektronik cihazların daha da artması beklenmektedir. Dolayısıyla, otomotiv üreticileri bu tür parçaların tedarikçilerini veya imalatçı taşeronları için arayışa girecektir. ISO 26262 sertifikası ise tedarikçi veya taşeron seçimlerinde kesinlikle önemli kriterlerinden biri olacaktır.
Geri çağırma yükümlülüğü: 49. Başlık USC 301. Bölüm- MOTORLU TAŞIT GÜVENLİĞİ ve DIŞ SİSTEMİ Yasası (ABD)
49. Başlık USC 301. Bölüm- MOTORLU TAŞIT GÜVENLİĞİ ve DIŞ SİSTEMİ Yasası (ABD), Eylül 1966’da Amerika Birleşik Devletleri’nde başlayan bir tür geri toplama sistemidir. Bir otomobilin veya ekipmanının herhangi bir güvenlik kusuruna sahip olduğuna karar verildiğinde veya yeni üretilmiş bir araç beklenen güvenlik standartlarını karşılamadığında, ABD’deki geri toplama/çağırma sistemi üreticilerin idari makamları ve araçların kullanıcılarını herhangi bir sorunda veya araçların standartlara uygun olup olmadıkları konusunda bilgilendirmelerini talep eder. Ayrıca, söz konusu sistem ilgili araç modellerini ücretsiz olarak geri toplama/çağırma veya onarma yükümlülüğü de getirmektedir.
Dünya Çapında Geri Çağırma ile İlgili Yasalar ve Düzenlemeler
Yukarıda belirtilenlere ek olarak, geri toplama/çağırma ve dünya çapındaki diğer yükümlülüklerle ilgili yasa ve yönetmelikler vardır, örneğin EC’nin 2001/95/EC Genel Ürün Güvenliği Direktifi (GRSD)*, Gerate und Produktsicherheitsgesetz (Ekipman ve Ürün Güvenliği Yasası) * Almanya’da, Birleşik Krallık’ta Araç Güvenliği Hatalarına İlişkin Uygulama Kuralları ve Avustralya’da Ticaret Uygulama Yasası*.
* Yalnızca otomobilleri değil, genel olarak tüm ürünleri kapsamaktadır.
ABD | 49. Başlık USC 301. Bölüm- MOTORLU TAŞIT GÜVENLİĞİ |
---|---|
Japonya | Karayolu Taşıma Aracı Kanunu |
Avrupa Birliği | 2001/95/EC Genel Ürün Güvenlik Yönergesi |
Almanya | Gerate und Produktsicherheitsgesetz (Ekipman ve Ürün Güvenliği Yasası) |
Birleşik Krallık | Araç Güvenliği Hatalarına İlişkin Uygulama Kuralları |
Avustralya | Ticaret Uygulama Yasası |
Yüksek güvenlik standartları için geri çağırma sistemi: TREAD Yasası (ABD)
T49. Başlık USC 301. Bölüm- MOTORLU TAŞIT GÜVENLİĞİ, sebebinin anlaşılamadığı durumlarda bile güvenlik standartlarını karşılamayan herhangi bir sorun için geri toplama/çağırma yapılmasını gerektirir. Tamamlanmış araç ve parçaların üreticilerine dayatılan bu tür katı gerekliliklere ek olarak, ABD, 2000 yılında Bridgestone/Firestone tarafından üretilen lastiklerle donatılmış Ford Explorer’larda lastik sırtı ayrılması sorununun birden fazla ölüm ve yaralanmaya neden olmasının ardından sistemi daha da güçlendirmiştir.
Bu, 2000 yılında yürürlüğe giren ve yaygın olarak TREAD (Diş) Yasası olarak bilinen Taşımacılığı Geri Çağırma Geliştirme, Hesap Verebilirlik ve Dokümantasyon Yasasıdır. TREAD (Diş) Yasası, güvenlikle ilgili bilgilerin hatasız olarak daha ayrıntılı bir şekilde rapor edilmesini gerektirdiğinden, izlenebilirlik dikkat çekmiş ve önemi birdenbire artmıştır.
Teknolojik Yenilikler, Yasalar ve Düzenlemeler
Tüm Sektörler İçin Temel Kurallar
Teknolojik Yenilikler, Yasalar ve Düzenlemeler
Gıda ve İlaç Sektörü